AIK Mobil – produktutveckling av AIK Fotboll

Share Button

aikmobil

AIK Fotboll ger sig in i telekombranschen. Klubben har som första fotbollsklubb i Skandinavien lanserat ett eget mobilabonnemang. AIK Mobil är en abonnemangsform där du som privatperson kan teckna ett mobilabonnemang. Priset är 99 kr per månad där 50 kr går oavkortat till AIK.

Det ska förtydligas att dessa 50 kr per månad går till huvudföreningen AIK. Inte enkom till AIK Fotboll. Enligt kanslichef Jonas von Kjerrulf går ”en betydande del” av abonnemangspengen på 50 kr direkt till AIK Fotboll. Hur stor del vill Jonas inte avslöja. Mer om det längre ner i inlägget.

AIK Mobil är en produktutveckling ur ett affärsutvecklingsperspektiv enligt Ansoff-Matrisen. Ett grepp där du tar ny produkt till en befintlig marknad. Ett grepp som lämpar sig bra när dina kunder (marknad) har en stark relation och är lojala ditt varumärke. Vid produktutvecklingar använder du oftast befintliga och upparbetade kommunikationskanaler vid lansering. Även AIK har gjort det, då klubben kommunicerat via sina webbplatser, annonseringsytor, nyhetsbrev och sociala medier samt via pressen som skriver om nyheten.

Produktutveckling är ett populärt grepp inom fotbollen. Bäst i klassen är Manchester United – en klubb som ofta visar innovationskraft och nytänkande inom sina affärsutvecklande aktiviteter. Osynliga handen har skrivit om detta här.

Ansoff matris

Ansoff matris

Räkneexempel
Som klubb eller företag kan du endast göra ett begränsat antal aktiviteter under en säsong, då alla klubbar har du begränsat med resurser (tid, kompetens och kapital). Därför gäller det att välja rätt aktiviteter. Aktiviteter som ger maximal effekt/resultat på investeringen. Dessa aktiviteter planeras i en marknadsplan.

Så hur mycket pengar kommer AIK Fotboll att tjäna på AIK Mobil? Vi försöker oss på att räkna på det. Vi förutsätter att klubben har lagt begränsat med resurser på AIK Mobil – vilket även klubbens kommunikation (som endast gått via egna kanaler) vittnar om. Därför tar vi inte upp några kostnader alls.

AIK huvudförening har 17 000 medlemmar. 11 200 av dessa ingår i fotbollssektionen AIK Fotboll. Det är 65% av medlemsantalet. 65% av abonnemangspengen på 50 kr är 32 kr. Får då AIK Fotboll 32 kr vid varje abonnemang? ”Inte riktigt men AIK Fotboll får en betydande del” enligt Jonas von Kjerrulf, kanslichef AIK.

Låt oss då anta att AIK Fotboll behåller 50% av abonnemangspengen på 50 kr = 25 kr.

500 abonnemang
Om 500 abonnemang tecknas tillfaller 12 500 kr AIK Fotboll. Uträkning: 500 abonnemang x 25 kr = 12 500 kr

2 500 abonnemang
Om 2 500 abonnemang tecknas tillfaller 62 500 kr AIK Fotboll. Uträkning: 2 500 abonnemang x 25 kr = 62 500 kr

10 000 abonnemang
Om 10 000 abonnemang tecknas tillfaller 250 000 kr AIK Fotboll. Uträkning: 10 000 abonnemang x 25 kr = 250 000 kr

Det krävs alltså större volymer för att AIK Mobil ska bli en betydande del av AIK Fotbolls intäktsströmmar. Men och andra sidan har AIK Fotboll inga fasta kostnader kopplade till AIK Mobil och kan därför se intäkterna som rena vinster. En framtida kassako med andra ord. AIK Fotboll hade 28 msek i rörelseintäkter via sponsring och reklam året 2012.

AIK intäkter 2012

AIK rörelseintäkter 2010-2012, saxat ur AIK årsredovisning 2012

Jonas von Kjerrulf, kanslichef AIK, utvecklar:

”Detta är en egen idé av huvudföreningen AIK – inte AIK Fotboll. Och det ska betonas att det detta är inget sprintlopp utan ett marathon. Vi ska inte stirra oss blind på de första månaderna. AIK Mobil ska finnas över lång framtid.

Vi (huvudföreningen) tar inga risker i det här annat än att vi har använt marknadsföringspengar och jag kan säga att det är utav mindre belopp. De pengarna har gått från huvudföreningen AIK. AIK Fotboll har inga kostnader på detta förutom att de upplåtit reklamplats i deras egna kanaler som arenareklam och matchprogram.

Vi håller på att utveckla produkter ännu mer. Vi ska först och främst lansera företagsabonnemanget och det är något som ligger i loopen. Sedan ska vi även kunna erbjuda tre till fyra olika mobiltelefonsmodeller som kan köpas in i samband med abonnemanget. Idag finns det inga mobiltelefonmodeller kopplat till abonnemanget men det kommer ske en lösning inom de närmsta veckorna.”

Share Button

Tom Flumé

Tom Flumé skriver om marknadsföring och innovation inom svensk fotboll för fotbollensframtid.se