Hammarby Casual Collection – nytt klädvarumärke från Hammarby Fotboll

Share Button
Hammarby Casual Collection

Hammarby Casual Collection

Hammarby Fotboll lanserar nytt klädvarumärke: Hammarby Casual Collection. I samarbete med Intersport och Kappa har klubben tagit fram ett varumärke med kläder ”som inte skriker ut att det är Hammarby”. Kläder för den diskreta supportern.

Kollektionen
I den första kollektionen ingår en piké (399 kr) i tre färger, en pullover (549 kr) i tre färger samt tre olika halsdukar (179 kr) och en mössa (199kr). Plaggen har tagits fram av Sortimentsrådet i samråd med Kappa och Intersport. Se hela kollektionen här.

Sortimentsrådet
Hammarby Casual Collection är ett initiativ av Sortimentsrådet inom Hammarby. En grupp vars syfte är att kvalitetssäkra klubbens sortiment inom souvenirer. Sortimentsrådet är nytt för säsongen 2013 och kommunicerades för första gången under Hammarbys medlemsmöte i maj 2013. I Sortimentsrådet sitter representanter för Hammarby Fotboll samt supportrar som Magnus Carlson (artist), Mange Schmidt (artist) och Anders Jutterström (supporterprofilen) med flera.

Svag souvenirförsäljning i jämförelse
Hammarby behöver initiativ inom souvenirförsäljning. Klubben som kämpar för att ta sig upp ur Superettan omsatte säsongen 2012 6,3 msek inom souvenirförsäljning. Det kan jämföras med AIK som under samma säsong omsatte 12,6 msek i souvenirförsäljning – exakt dubbelt så mycket. AIK är en lokalkonkurrent och därför relevant som jämförelse. Djurgården redovisar ej dess souvenirförsäljning och är därför inte med i jämförelsen.

Souvenirer Hammarby vs AIK

Souvenirer Hammarby vs AIK

Hammarby Merchandise AB olönsamt – dras med skulder
Omsättning kan vara ett mått på efterfrågan, men för klubben är det lönsamhet som är relevant. För har du kostnader som överstiger dina intäkter (omsättning) resulterar det i förluster. Hammarby Fotboll är bolagiserat och drivs kommersiellt i aktiebolaget Hammarby Fotboll AB. Hammarby Fotboll AB äger till 100% Hammarby Fotboll Merchandise AB vars verksamhet har bestått i att driva försäljning av souvenirer på arenan och i den egna butiken på Hornsgatan i Stockholm. Då bolaget (butiken) varit olönsam och dragits med negativa resultat under flera år har Hammarby Fotboll AB beslutat att stänga butiken och sälja rätten till souvenirförsäljning till Intersport AB. 2012 redovisade Hammarby Fotboll Merchandise AB ett resultat efter finansiella poster om -925 tkr. Året innan var resultatet -652 tkr. Klubben har helt enkelt inte klarat av att vara lönsam i sin verksamhet. Därför har klubben valt att sälja rättigheten till souvenirförsäljning till Intersport AB. Något prislapp har aldrig kommunicerats.

Intersport Skrapan och webbshop
Intersport har beslutat att sälja Hammarby Casual Collection i dess egna butik Intersport Skrapan på Södermalm i Stockholm och i dess webbshop. Varumärket är under test och Hammarby skriver själva att ”förhoppning är att Hammarby Casual Collection blir en succé, vilket skulle betyda att en större upplaga givetvis tas fram”. Det återstår att se. Intersport kan fimpa varumärket om det inte når upp till dess mål. Hammarby har ju sålt rätten att själv bestämma.

Share Button

Tom Flumé

Tom Flumé skriver om marknadsföring och innovation inom svensk fotboll för fotbollensframtid.se