Åtvidabergs FF lanserar webb-tv i prenumerationsform – först ut i landet

Share Button
ÅFFTV VIP

ÅFFTV VIP

Åtvidabergs FF bryter ny mark. Som första klubb i landet erbjuder man exklusivt webb-tv material i en prenumerationstjänst. För 199 kr i månaden får du ta del av unikt material inifrån ÅFF. En modell som framgångsrikt används av portugisiska Benfica och engelska Arsenal.

I prenumerationstjänsten, som döps till ÅFFTV VIP, ingår:
- A-lagets alla träningsmatcher på hemmaplan
- A-lagets matcherna i Svenska Cupen (så länge SVT inte sänder)
- Alla U21-hemmamatcher
- Alla U19-hemmamatcher
- Tre-fyra liveträningar i veckan (inklusive intervjuer med spelare)
- 45-minuters långt veckoprogram
- Längre sammandrag från A-lagets matcher i Allsvenskan
- Alla LIVE-sändningarna kommer att kunna ses i repris

Priset sjunker till 99 kr per månad när Allsvenskan startar.

Analys
Åtvidabergs FF hakar på produktutvecklingstrenden. Nya produkter och tjänster till redan befintlig kunder. Samma resonemang som styrt AIK till att lansera AIK Mobil samt Hammarby att lansera Hammarby Casual Collection.

Risk
Klubben tar en risk i form av ett åtagande. En prenumerationstjänst där kunden förväntar sig innehåll till ett värde av 199/99 kr per månad. I jämförelse kostar Netflix 79 kr per månad. Det gäller för ÅFFTV VIP att leverera, helt enkelt.

Möjlighet
På sikt kan ÅFFTV VIP bli en betydande intäktsström för klubben. 2012 omsatte klubben 30,5 mkr exklusive spelarförsäljningar. 2013 hade klubben 2308 medlemmar. Med enkel huvudräkning och antagande att 500 av klubbens medlemmar är väldigt lojala och därför tecknar abonnemanget leder det till en månadsintäkt på ca 100 000 kr. Det blir 1,2 mkr per helår. Ett tillskott på 4%.

Till dess summor kan vi addera annonseringsintäkter.

Slutsats
Åtvidabergs FF spänner bågen. De utmanar sig själva och de övriga allsvenska klubbarna genom att vara först med prenumerationstjänst för webb-tv.

Extra
Om större klubbar, såsom Djurgården, IFK Göteborg och Malmö FF, skulle rulla ut liknande tjänster till dess medlemmar kan vi räkna med större intäkter. Uppåt ett par miljoner kronor per helår. En spännande tanke!

Share Button

Tom Flumé

Tom Flumé skriver om marknadsföring och innovation inom svensk fotboll för fotbollensframtid.se
  • Pingback: Anonym

  • ortenråtta

    Underbar ide hoppas fler följer efter. bra initiativ (Gnagare)

  • ProfessorP

    Det bästa vore väl om gnaget hoppade på. Eftersom dom är störst i norden menar jag..